Kompensation vid problem med att snabbt hantera tal och siffror
Här följer några exempel på pedagogiska- och tekniska hjälpmedel:
· Tallinjer. Eleven konstruerar egna tallinjer och använder dessa i det enskilda arbetet i grupp/klass
· Kalkylator/miniräknare. Introducera gärna kalkylator redan från åk 5. En räknare med tvåteckenfönster spar information och man skriver på samma sätt som i läroboken
· Visuella lathundar. Låt eleven konstruera formelsamling utifrån behov t ex multiplikationsfakta/tabeller
· Matteverktyg. Verktygslåda, tiobasmaterial eller positionsplatta
· Måttband och linjal. Kan användas för att eleven ska få visuellt stöd i räknandet
· Symboler med förklaring. Begrepp och symboler i matematiken förklaras
i text - t ex aritmetiska tecken
· Klocka och termometer. Visuellt stöd
· Dator - datorstöd. Hlälpmedel för struktur, uppmärksamhet och koncentration
· Daisyspelare. Upplästa uppgifter om eleven även har lässvårigheter
OBS! Vid prov har eleven även rätt att använda sina hjälpmedel. Eleven har också
rätt att erhålla utökad provtid och även individuellt prov - uppdelat på flera
provtillfällen vid behov.